torsdag 23 november 2023

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis 

Kom till mig: -22

Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten

Växtlighet: Rätt fort

Vatten/näring: ca varannan vecka eller när substratet är helt torrt. 

Luftfuktighet: Ingen

Temp: Inomhus temp ca 23 C

Läge: Öst

Skötsel: Ingen speciell

Ljus: Kvällssol 

Klättrande: Ja

Hängande: Man kan ha den hängande med, men den föredrar att klättra. 

Blommat/doftar: Nej den har inte blommat. Vet inte hur den doftar. Återkommer ang de

Luden/slät: Släta blad

Suckulenta, medium eller tunna: Tjocka suckulenta blad



Min egen erfarenhet av denna hoya: 

Vi har absolut inte kommit överens, har haft ihjäl 2 eller 3 st innan denna 🙈 Har vattnat ihjäl dom. 

Australis gillar INTE vatten, konstigt då kanske ni tycker att jag har denna i en självbevattningskruka. Var bara tvungen att testa att ha den i en sån kruka. Verkar (peppar, peppar, ta i trä) som den trivs bra i de. Vattnar den när jag känner att det inte finns något vatten kvar eller när jag ser att bladen börjar bli lite skrynkliga. Då får den bara lite vatten så de täcker botten ungefär. Och de verkar den trivas med. Den har i alla fall börjat växa mer och jag har lärt mig min läxa ang australis. Så nu tänker jag hålla mig till denna metod, så hoppas jag att den växer och blir stor. 




 Namn: Hoya australis albomarginata 


Kom till mig: -23

Substrat: kokos

Växtlighet: Rätt sakta

Vatten/näring: När den är torr

Luftfuktighet: 45- 50 % 

Temp: 24 C

Läge: Växtskåpet 

Skötsel: Ingen speciell

Ljus: Växtbelysning
Klättrande: Ja

Hängande: Ja

Blommat/doftar: Inte blommat så kan inte svara på hur den doftar

Luden/slät: Släta blad

Suckulenta, medium eller tunna: Tjocka suckulenta blad



Min egen erfarenhet av denna hoya: 

Denna australis är ny för mig. Visste inte att det fanns en albomarginata, innan jag såg denna. Den tar tid på sig att växa, behöver nog sätta den i ny mix. Då kanske den växer lite bättre. Ska även testa att sätta denna i en självbevattningskruka. 
Tycker den är jätte vacker med sin vita kant och det ska bli väldigt roligt att se om jag klarar av att få denna att växa och bli stor. 

Det kommer uppdateringar om dessa 2 när (om) det händer något nytt 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...