söndag 8 oktober 2023

Hoya Lacunosa

Är en söt liten hoya som passar bra i ampel eller som upplindad. Blommorna ser ut som små bomulls bollar. Doften skiljer sig inte så mycket mellan dessa, inte vad jag har känt från min i alla fall. Visst de kanske doftar svagare eller starkare, men annars så är doften den samma.

Egentligen så har jag aldrig riktigt fastnat för lacunosa, om jag ska vara ärlig så tycker jag att de är lite svåra. Eftersom den har mellan blad, varken tunna eller tjocka. Men jag försöker ändå att få dom jag har att överleva. 😅 Verkar trivas i självbesvattningskruka.  

När jag fick syn på denna Lacunosa Amarillo. (som syns på bilden) Så ändra jag mig. Är riktigt förtjust i denna. Tyvärr så är denna lacunosa inte min, den tillhör en fin vän till mig. Hon har varit snäll och skickat över lite bilder. 💕Snart kommer jag även att kunna visa upp hur blommorna ser ut på denna. Men kolla in bladen på denna, WOW!!! Den är så vacker 💖

Tyvärr så tror många att Amarillo har mosaikvirus. Men så är inte fallet. En kille som jag följer på Instagram Knot Dude, gjorde ett test på detta. Han tog 1 stickling av en "vanlig" lacunosa och 1 stickling av Amarillo. Satte de i samma kruka och lät de rota tillsammans. När han tog ut de så var de bara 2 lacunosor som hade växt och ingen mosaikvirus. Detta inlägg finns på instagram. Kolla in de på hanns sida. (Kan tyvärr inte länka just de inlägget, men han gjorde de för ca 1 år sen. Så letare man på inläggen över 2022 så hittar man de). På denna video, visar han upp några av sina lacunosor 💕




Vad är nu mosaikvirus?

Det är ett virus som drabbar växten. (På bilden är det gurka som har blivit drabbad av mosaikvirus. Bilden är lånad från Wexthuset).

Om din växt blir drabbad av detta virus, så blir bladen i den färgen som bilden visar. Bladen kan även bli krusiga eller missbildade. 

Detta virus är extremt smittsamt och smittar ex när vi vattnar, vid beröring, när vi handskas med växterna och via insekter som trips och bladlöss. De går tyvärr inte att bli av med för oss hobbyodlare.  

Inget trevligt virus att få på sina växter. 




Lacunosa

Finns i många olika varianter, vet dock inte om blommorna är så olika. Bladen kan vara lite olika varandra. Nedan följer en liten lista på de jag vet finns, tack vare min vän som samlar på dessa: 

ABS (silver)
Amarillo
asami klon 1 & 2
Bitte GTB 2003-1466
Bogor
big leaf
Borneo red
Black leaf
Black Quinn
Cikidian Java IML 1179
Fraiser Hill
From Langkawi Island
Durian perangin waterfalls langkawi
IML 1813 "Gigant"
Kaho luang (long leaf)
Leopard skin
Louises silver
Poonsak
Royal flush
Ruby Sue
Mint coin
Tove
Snow caps

Och många fler, vet inte exakt hur många som finns av lacunosa. Men vet att de är många olika. 

Fick en ca siffra och den ligger på runt 500 st olika. Så dessa jag skrev är bara en bråkdel av alla 😂

Vore kul att veta eran erfarenhet av Lacunosa och fyll gärna på listan, för som sagt de finns såååå många. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...