tisdag 10 oktober 2023

Hoya Memoria

Namn: Hoya Memoria

Kom till mig: April -21

Substrat: Någon mix av bark, pimpsten & leca

Växtlighet: Har växt dåligt, de är nu detta år eller sommar den har tagit fart att växa. 

Vatten/näring: Ca 1 gång i veckan

Luftfuktighet: Rätt så hög eftersom den hänger vid diskbänken. Så den får ångbad rätt ofta 😂

Temp: Inomhus temp ca 22 - 24 C 

Läge: Öst, morgonsol

Ljus: Dagsljus 

Skötsel: Ingen speciell

Klättrande: Nej de kan jag inte påstå att den är.

Hängande: Ja! 

Blommat/doftar: Kommer inte ihåg, men de säger att den ska göra de. Den har bara blommat 1 gång tidigare. Men får kolla de nu när dessa blommor slår ut. 

Update: 
Tycker doften påminner om smörpopcorn med kola smak.

Luden/slät: Släta blad

Suckulenta, medium eller tunna: Mellan

Växer vilt i Filipinerna 



Min egen erfarenhet av denna hoya: 

Memoria och jag har nog inte dragit jämt. Och om jag får säga de så tycker jag att hon har varit rätt divig 😂 Hon har växt lite granna och blommat men 1 klase, tror de var första året jag hade henne. Men sen inget alls. 
Jag har henne i ampel i köksfönstret, där får hon morgonsol och ångbad rätt ofta. Vet inte om hon diva till sig, eftersom jag lindade upp rankorna. Men tog loss alla rankor för ett tag sen och då kom det penunklar? 
Jaha ja! Nu passar de 😅 Är inte ett dugg ledsen för de, förstå mig rätt. Jag är helt överlycklig att hon vill blomma eftersom jag har väntat nästan i 2 år på dessa blommor 🙈 

De jag vill säga med detta babblande är att: denna hoya INTE är en lätt hoya som blommar så himla ofta och bla, bla, bla..... Hos mig har den inte gjort de i alla fall. 😂 Så nu har jag fått ur mig de 🙊, nu återgår vi till något annat.

Tycker att det är en väldigt vacker hoya med sina fläckiga blad. Och små fina röda blommor. 
Nu hoppas jag hon slutar trilskas och ger fler blommor, så den får bevisa att den faktiskt blommar lätt som de sägs att den ska göra. Hon kanske äntligen har blivit avundsjuk på H. Rebecca som blommar HELA tiden...😉 Haha. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...