lördag 7 oktober 2023

Hoya Nummularioides

 

Namn: Hoya nummularioides

Kom till mig: Januari -21

Substrat: En mix av bark, små leca, pimpsten

Växtlighet: Långsamt (enligt mig)

Vatten/näring: Vattnas 1 gång i veckan, näring får den av näringspinnar. 

Luftfuktighet: ca 41 % (just nu, inomhus)

Temp: ca 22- 23 grader

Läge: Söderläge

Skötsel: Ingen speciell

Ljus: Dagsljus

Klättrande: Ja! Har min upplindad. 

Hängande: Ja. Passar även bra i ampel. 

Blommat/doftar: Blommar just nu och de doftar ljuvligt av blommorna. Tycker de påminner om doften av snittblommor. 

Luden/slät: Bladen är ludna. 

Suckulent, medium eller tunna blad: Suckulenta blad.  


Namnet på denna hoya ska betyda "litet mynt" och jag tycker faktiskt att bladen påminner om mynt. Så de är inte så fel. 

Växer vilt i Kambodja, Laos, Thailand och Vietnam.

Min erfarenhet av denna hoya:  

Vi har nog inte haft någon bra start, hoya nummularioides och jag. När jag fick hem den januari -21, så var jag nybörjare på hoya så denna fick inte rätt skötsel. Men efter var åren har gått så har jag lärt mig och läst på mycket. Så äntligen har den fått rätt behandling 😅

Som sagt hoya är en väldigt förlåtande växt och anpassar sig mycket bra. 💚

Denna hoya har ludna suckulenta blad, så den behöver inte vattnas varje vecka. Ja visst är det väldigt varmt så behöver den ändå lite mer vatten. Men jag tycker ändå att denna har klarat sig mycket bra, för jag har "glömt" att vattna den. 

Blommorna är små ca 1 cm och doftar enligt mig ljuvligt. Som jag skrev tycker jag de påminner om snittblommor, när man skär i stjälken. Den har flera pedunklar så de kommer fler blommor på den 💚

Nu hoppas jag att den kommer att blomma flera gånger och må bra. Jag tror den mår bättre eftersom jag klippte av en stickling och bytte bort den mot, H. Lacunosa royal flush och en falskärmsranka som jag inte hade. Har alltid villat ha en sån, men de är en annan historia 😂



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...