lördag 2 september 2023

Hoyatelegrafen

Som man får när man är medlem i Svenska hoyasällskapet

Står det en artikel ang dofter 😆 Blev jätte glad när jag läste denna. Eftersom jag hade ett litet finger med i spelet där 😉

Denna text är skriven av en Maria Hovland, hon har hållit på med Hoya i 20 år. 

Hon säger, som jag tror jag skrev en undran i om de andra inlägget ang dofter från den 12/8. 

Att olika kloner doftar olika. Så nu fick jag svar på den frågan 😍

Hon tar upp ett roligt exempel på doft av den vanliga Hoya carnosa, som ex doftar madelaktig, kakao, blomma, urin, kattlåda eller hempermanent 😂

Det tas även upp lite ex på vilka hoyor som doftar kola, parfym, citrus, stark mandel och några till. 

Resten av artikeln får ni som har Hoyatelegrafen läsa själva. 😉

tycker det är så spännande vad och hur man tolkar dofter. 

När mina börjar blomma mer, så ska även jag börja skriva ner vad jag tycker de doftar som. De ska bli ett kul projekt. 


💚 Tack snälla (skribent) Maria Hovland och Hoyatelegrafen💚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...