tisdag 11 juli 2023

Några små dischidior


Dessa tre. (Högst upp sp. cf hirsuta NS 01-009, nere till vänster D. sp.cf ovata IML 549 och sista nere till höger D. hirsuta NS 00-012). 

Fick sig en omplantering och kan säga att de behövdes nog. Nu sitter de i en blandning av kokos husk och perlite. Hoppas på att de repar sig lite nu, visst de har nytillväxt, men de är inte så stora som jag tycker att de borde vara efter 1 år. Vet att de växer lite snabbare än så här. För som sagt de ser fortfarande ut som sticklingar. 

De har blivit sprayade med kumulus i fall de har något på sig, som jag inte ser trots att jag har kollat med lupp. 

De bor i ett terrarium, inte något inrett med mossa och sådant. De har en luftfuktighet som ligger mellan 45-90 % Har många av mina dischidior där inne, ska någon dag fixa i ordning i terrariumet så det blir inrett. Men har inte kommit mig för att göra de än. De andra jag har står i muggar med lock och där blir det även en hög luftfuktighet. 

Tanken är att de ska placeras ut sen och få sitta i amplar. Vill så klart att de växer till sig ordentligt först så de klarar av att komma ut i de olika fönstren de ska få vara i. Än så länge så får de stanna kvar i terrariumet och bara må gott.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...