torsdag 3 augusti 2023

Olika sätt att tolka dofter.

Hur tolkar vi egentligen dofter? 

Dofter tas upp via näsan som sen går till hjärnan och kan påminna oss om en bra eller dålig känsla. Enkelt förklarat.

Som till exempel: 

Någon tycker att hoya carnosa (vit) inte doftar stark parfym, medan andra tycker att den doftar alldeles för starkt och klipper av blomklasarna.  

Vi hade en tråd ang doft på min FB sida. Där någon skrev att deras hoya bella doftar. Jasså!? tänkte jag? De gör inte min, de har den aldrig gjort? Har nog aldrig känt doften av någon bella. 

Det finns många hoyor som doftar, mer eller mindre gott. Har en H. myrmecopa som inte alls doftar gott, den luktar någon blandning mellan gammal parfym och katt kiss. Tycker jag. 

Dessa sorter av hoya luktar tydligen inte gott enligt min fråga i min grupp + en annan grupp på FB :

carnosa röd: luktar katt kiss

thomsonii: (vit) luktar starkt

cumingiana: luktar som ruttna clementiner

verticillata: luktar starkt eller citrus med en underton av kattlåda 

memoria: en blandning mellan rutten fisk och choklad, surt kött 

chouke: luktar som gamla sopor

lockii: luktar surt

lacunosa: luktar katt kiss

sp. aff burtoniae: för sötsliskig doft

pubicalyx pink silver: katt kiss eller tantparfym 

darwinii: luktade som man inte har tvättat sig på jätte länge och kiss fläckar i byxorna en varm sommar dag 😂

krohniana: kissblöja 

multiflora: gamla kvarglömda strumpor, gräs, 


Men så olika man känner, det är faktiskt intressant hur man upplever olika dofter. Något som inte du tycker luktar gott tycker kanske jag luktar ljuvligt.  

Tycker personligen inte memoria luktar så illa som rutten fisk 😅inte heller att carnosa vit luktar för starkt. lacunosa luktar gott samt krohniana (ungefär samma doft på dessa 2). 


Har du någon som du inte tycker om doften på? Skriv gärna en kommentar, för det är alltid kul att veta vad just du tycker 💚

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...