torsdag 22 juni 2023

Byten i träsket


För ca 1 år sedan öppnade jag en ren bytes sida på FB. Där man helt enkelt bara byter sticklingar med varandra. Inga pengar läggs för själva sticklingen. Bara porto betalas. 
Jag ville att andra skulle kunna få ihop en samling, utan att behöva betala dyra pengar. För som sagt, de är inte jätte billigt att köpa sticklingar eller plantor. 

Tycker det är väldigt kul att göra byten. På något sätt blir det en annan gemenskap med att byta än att köpa. Klart det även finns gemenskap där med. Men ändå, så tycker jag på något sätt att det uppskattas mer. 

Inom växtvärlden finns det en stor gemenskap och speciellt för oss som samlar på hoya. Har fått kontakt med jätte trevliga människor från norr till söder. Och det är så roligt, har till och med träffat 1 av dom. En jätte trevlig hoya samlare som jag snart ska få träffa igen. Och då bär det av på äventyr hem till en annan hoya samlare och titta på denna samlares hoyor. De kommer bli häftigt. 

Men nu babblar jag. 🙊

Som jag sa, inom hoya världen så har jag pratat (läs skrivit) med många och fått hjälp med olika frågor. Man behöver inte heller känna sig dum för att man skickar i väg en fråga på pm. Utan man får ett snällt svar tillbaka. Så hoya träsket är inte så dumt. 
Klart de finns fula fiskar även i detta träsk. Men de tänker jag inte gå in på nu. Får bli en annan gång, kanske. 

Babblar på igen 🙈

Hur som helst så tycker jag som sagt att byten är toppen. Och det blir lättare för nybörjare att få ihop till en lite större samling och kanske lära känna sin omgivning och några av personerna i den, samt få tips och råd så man vet vart man kan vända sig om de skulle behövas. Och det kan behövas i detta träsk. 

Är du som läser detta inne på FB och scrollar runt, kolla då in sidan Hoya & Dischidia byten. 
Har en köp och sälj sida för dischidia med. Den är helt nyöppnad. 
💚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...