lördag 24 juni 2023

Hoya Myrmecopa

Min egen erfarenhet av: 


Namn: Myrmecopa
Substrat: Bark (funkar bäst för min)
Kom till mig: 210703
Växtlighet: Långsam
Vatten: 1 gång i veckan
Luftfuktighet: Ingen
Temp: Inomhus temperatur (23-25 grader)
Läge: Väst (gillar svalt)
Ljus: Kvälls ljus 
Klättrande: Nej
Hängande: Ja
Blommat: Flera gånger, med ljusgula blommor
Doftar: Ja och inte speciellt gott
Näring: ca 1 gång i veckan
Luden: Nej

Denna hoya har jag haft i ca 2 år, trodde väl inte då att jag skulle få se den blomma. Men den visa mig fel. Hade den under växtbelysning först, men den verkade inte trivas något speciellt. Men sen av en slump så flytta jag på den och hängde upp den i mitt största och svalaste fönster. Efter jag gjorde de, så tog det inte så lång tid innan den börja blomma. Doften går att diskutera, jag tycker inte den luktar gott alls. 

Till veckan så kommer jag få hem en Myrmecopa som har vita blommor. Ska bli roligt och se när den blommar. Så man kan jämföra färgen. Finns en annan som har lila blommor och den är jag ute efter.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...