tisdag 27 juni 2023

Placering/Luftfuktighet

 Funderat rätt mycket om kring detta med placering, läge, väderstreck osv. 

Det finns väl ingen som riktigt kan säga att just denna hoya passar i detta läge. Utan de är mer, testa dig fram. Oftast finns det något läge som just din hoya trivs i. Jo jag har förstått de! Men är det norr, söder, öst eller väst? Jag har slutat tänka på åt vilket håll alla väderstreck går åt. Bara man vet vart är det morgonsol, sol hela dagen, eftermiddagssol och kvällssol är, så brukar det inte vara några problem.

Men hur ska man tänka då, när man ska placera ut sin hoya?

Jag brukar tänka lite så här: 

Tjocka suckulenta blad, sol 

Tunna/ sköra blad, ljust till halvskugga 

Men det är ändå inte lätt, skulle mina hoyor få bestämma så skulle alla stå i köksfönstret med morgonsol. Men de går tyvärr inte att få dit alla 150 plus i de fönstret 😂 Får bygga om och göra ett större fönster längs med hela väggen. Så ska jag nog kunna trycka in ett gäng där 😉😋

Ett annat litet tips är att läsa på en del ang. hoyan eller vilken växt det nu än är du får hem. Så du har lite koll på hur den vill ha det. 

Hur gör man för att öka luftfuktigheten?

Alla växter kan inte få ett spa bad var och varannan dag, som mina i köksfönstret får. 

Man kan köpa en luftfuktare, finns ett antal olika på marknaden. 

Kan även ställa ut burkar med lecakulor och vatten. Eller bara vatten i olika behållare, jag har de står lite runt om här hemma. Även leca och vatten i mina skåp. Kanske inte gör en jätte skillnad för luftfuktigheten men det gör ändå en liten skillnad. 

Spraya dom med vatten, vissa säger att det är lika med noll att göra så, men läser man så är det bra att ge dom en dusch med vatten. Ska hålla ohyran borta, men vet inte riktigt om de stämmer. 

Jag ger mina dischidia en dusch nästan varje dag och de trivs jätte bra med detta. Även vissa av mina hoyor får en liten dusch emellan åt. 

Vore lite kul att höra din åsikt ang. detta om hur du tänker ikring dessa olika placeringar och hur du gör för att få upp luftfuktigheten. 😊

Hoppas vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...