onsdag 5 juli 2023

Omplantering och nytt substrat


I går tog jag äntligen tag i att plantera om några av mina hoyor. De skulle behövt det för ett bra tag sen. Men, men. Hur som så blev de i alla fall gjort nu och jag satte dom i självbevattningskrukor, så nu hoppas jag de tycker om sina nya "hem" och växer till sig lite mer. Sen behöver jag inte komma ihåg att vattna dom i gång i veckan heller. Och de är skönt! 

Ska försöka gå över lite mer till självbevattningskrukor, de är smidigt och eftersom jag vattnar lite för lite varje gång så kan det kanske vara bra. 

Ska nog testa att sätta Lacunosa i en sån kruka och se vad den tycker. De vill ha mer vatten än vad man tror, har jag fått höra. Så de är värt att testa. 

Testar nu med att sätta lacunosa i en självbevattningskruka och ett nytt substrat som jag, helt otroligt inte testat förut. Cocohusk och perlite. Satte ihop 3 st olika, big leafs, poonsak eller poonsakii (vet inte riktigt vilken stavning som är rätt) och vanlig lacunosa. Så nu hoppas jag de kommer att trivas, men det märks väl om ett tag. 

Annars så kör på en blandning av lite blomjord, pimpsten, cocohusk och perlite eller små lecakulor. Beroende på vad jag har hemma. 
Odlar även enbart i pimpsten, de funkar bra när man kör med självbevattningskrukor. Fast de brukar bli grönt (alger) efter ett tag och de kanske inte är så jätte fint, de går att skölja bort. Annars kan man använda scoria (röd lavagrus) de håller sig längre och får inte alger lika lätt. 

I går så tog jag även tag i att (försöka) uppdatera min hoya och dischidia lista. De var ju mer kul att hållas med disken än att försöka reda ut den 😂 Men jag tror att jag fick ihop den någorlunda i alla fall. Skulle behöva ha hjälp att kolla om jag har alla som står med, för de är jag inte riktigt säker på att de blev rätt. Men de kommer jag nog att märka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoya australis & albomarginata

Namn: Hoya australis  Kom till mig: -22 Substrat: en mix av kokos, leca, bark och pimpsten Växtlighet: Rätt fort Vatten/näring: ca varannan ...